Субота, 21.10.2017, 17:59
Вище художнє професійно-технічне училище № 5 м. Вінниця
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Посилання







Реклама
Категорії розділу
Заміни [0]
Новини [55]
PRESIDENT.GOV.UA
Новини міської ради:

Тема: Конфлікти та шляхи його подолання

Мета: поглибити знання починаючих спеціалістів про поняття „конфлікт” і „конфліктна ситуація”, із способами попередження конфліктів; навчити раціонально і послідовно діяти в конфліктних ситуаціях, позитивно впливати на опонентів, краще контролювати власні дії; сприяти формуванню позитивного ставлення до людей, бажання оволодіти навичками спілкування і соціальної взаємодії; спонукати учнів до співпраці і взаєморозуміння; нагадати про конструктивні способи розв’язання конфліктних ситуацій;  проаналізувати конфлікт із точки зору позитивного і негативного впливу на стосунки і на ставлення до самого себе; показати значення емоційної сфери людини і її вплив на спілкування в ході конфлікту та види поведінки в конфлікті.


Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

1. Що таке конфлікт?

2. Функції конфлікту.

3. Різновиди конфлікту.

4. Причини виникнення конфліктів.

5. Структурні елементи конфлікту.

 

Хід заняття

Методист. «Доброго дня, шановні педагоги! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі тренінгу. Що таке тренінг? Тренінг – це навчання досвідом, передбачає, що присутні мають можливість поділитися і обмінятися між собою знаннями та проблемами, а також попрацювати разом для пошуку рішення. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів у навчальному середовищі, адже не секрет, що бувають непорозуміння між учнями, учнями і викладачами.

А чому бувають непорозуміння і конфлікти? Є таке українське прислів’я «В лісі лист, а в миру люди, одне на одного не схожі». Мабуть, це одна із причин. Люди різні, з різним досвідом, різними переконаннями, принципами, що інколи заважає бачити іншу людину, розуміти її почуття і інтереси.

Сьогоднішній заняття буде присвячене тому, щоб вчитися бачити і чути іншу людину, знаходити компроміс та шлях вирішення конфліктних ситуацій.  

Оголошення теми.

Тема нашої зустрічі «Шляхи попередження та вирішення конфліктів у навчальному закладі».

Але чи всі ми однаково розуміємо і сприймаємо конфлікт.

1. Вправа «Незакінчене речення»

Пропоную всім по черзі продовжити речення «Конфлікт для мене – це …». (Час на виконання 3 хвилин).

 Отже, кожен по-своєму сприймає конфлікт, з різними емоціями, але для більшості це малоприємне явище. Як свідчить практика, тривалі, нерозв’язані конфлікти призводять до відчуження в колективі, до погіршення психологічного клімату в будь-якій групі (педколективі, групі, сім’ї). Тому конфлікти потрібно розв’язувати.

Вправа „Асоціації”.

Назвіть, із чим асоціюється слово „конфлікт”? Який об’єкт виникає при цьому слові.

Наприклад:

  • Якщо конфлікт – це меблі, то які?
  • Якщо конфлікт – це посуд, то який?
  • Якщо конфлікт – це одяг, то який?

Вправа „Мозковий штурм”

А що таке конфлікт? У підгрупах дається завдання протягом 3-5 хвилин виробити визначення поняття „конфлікт”. Групи по черзі представляють свої визначення. Ті визначення, в яких конфлікт розглядається як деструктивну дію, записуються на одній частині дошки; визначення, що носять позитивний характер, - на іншій. Після завершення уявлень визначень усіма групами, учасники аналізують всі визначення, виділяючи спільне, і виробляють нове визначення.

Теоретичне повідомлення.

Конфлікт - це зіткнення, протиріччя, яке породжує ворожість, страх, ненависть між людьми, це сутичка окремих людей чи соціальних груп, які виражають різні, а нерідко і протилежні цілі, інтереси, погляди.

Для виникнення конфлікту необхідна конфліктна ситуація. Конфліктна ситуація – це наявність суперечливих позицій, розбіжностей сторін з якогось приводу. Але не кожна ситуація веде до конфлікту. Повинен бути інцидент. Інцидент – це збіг обставин, який є приводом для початку безпосередньої сутички сторін.

Катя. Пропонуємо тестування на визначення поведінки в конфліктній ситуації.

Умови тестування. Прочитайте і вирішіть, чи властива Вам така поведінка і проставте бали: часто – 3, в деяких випадках – 2, рідко – 1.

Як Ви звичайно поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки?

1. Погрожую і б'юся.

2. Прагну прийняти точку зору супротивника, враховую її, як свою власну.

3. Шукаю компроміси.

4. Припускаю, що не прав, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.

5. Уникаю супротивника.

6. Бажаю за будь-яку ціну добитися своїх цілей.

7. Намагаюся з'ясувати, з чим я згоден, з чим – категорично не згоден.

8. Йду на компроміс.

9. Капітулюю.

10. Змінюю тему.

11. Нию та скаржуся, поки не доб'юся свого.

12. Намагаюся знайти причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.

13. Трішки поступаюся і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону.

14. Пропоную мир.

15. Намагаюся все обернути на жарт.

 

Обробка результатів

Перед Вами декілька колонок, кожна з них відображає свій стиль рішення конфліктів. 

Впишіть набрані бали у ті чарунки, де проставлений порядковий номер питання та підрахуйте бали по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає Ваш стиль вирішення конфлікту.

А

B

C

D

E

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Колонка «А» відповідає «жорсткому» типу рішення конфліктів. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію, в якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і помилок. Тип людини, яка завжди права.

Колонка «В» — стиль «примирення». Ви дотримуєтеся позиції, що завжди можна домовитися, «дві голови краще, ніж одна». Під час суперечки Ви намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольняють обидві сторони.

Колонка «С» — «компромісний», відразу згодні на компроміс. 

Колонка «Д» — «м'який» стиль. Свого супротивника Ви вражаєте добротою, з готовністю встаєте на точку зору супротивника, відмовляючись від своєї. 

Колонка «Е» — «уникання», Ваше кредо – «вчасно піти». Ви прагнете не загострювати ситуацію, не доводите конфлікт до відкритого зіткнення.

Робимо висновки із тестування.

Отримавши результати тесту, можливо, хтось із вас відкрив щось нове у собі. Але не варто сприймати це як щось незмінне. Це привід задуматися і в подальшому змінити свою точку зору, самого себе. Як ми бачимо, конфлікти виникають по різним питанням, але причини у всіх схожі: розбіжність цілей, бажань, оцінок, неповага до інших, невміння спілкуватися.

 Конфлікт і його конструктивні функції

Конфлікт не завжди є виключно негативним подією і може нести в собі ще й конструктивні функції. Однією з них є дозвіл протиріч між суб'єктами взаємин. По завершенні сварки непорозуміння та розбіжності можуть зникнути повністю або частково.

Конструктивні функції конфлікту полягають також в ослабленні психологічної напруженості суб'єктів протистояння. Тривалий час накопичували негативна енергія під час суперечки вихлюпується і перестає чинити тиск на людину.

Дуже часто після з'ясування відносин людям стає простіше спілкуватися і взаємодіяти один з одним. Збільшується продуктивність їхньої спільної роботи, зникають непорозуміння.

Конфлікти допомагають розкрити не тільки негативні, а й позитивні сторони людини. Вони показують, чи стійкий індивід до стресових ситуацій, яку силу мають його мотиви і цінності. Крім цього, конфлікти сприяють самоствердження особистості та накопиченню досвіду у взаємодії з оточуючими.

 Конфлікт і його деструктивні функції

Головним негативним моментом у всіх конфліктах є негативні емоції, одержувані його учасниками. Часті стресові ситуації згубно впливають на здоров'я людини і його настрій. Крім того, конфлікти можуть супроводжуватися насильством - як психологічним, так і фізичним.

Дуже часто такі явища закінчуються повним розривом відносин між опонентами. Прикладом тому є розлучення подружжя, звільнення з роботи співробітників, припинення дружніх і приятельських стосунків. Людям не вдається домовитися і знайти компроміс, тому такий результат є єдиним можливим виходом для них.

Деструктивні функції конфлікту виявляються і в заниженні самооцінки переможеного учасника. Людина може впасти в депресію, засумніватися в правильності своїх ідеалів і цінностей.

Крім цього, конфліктні ситуації формують у людей образ ворога. Той, з ким одного разу виникли суперечності, більше не зможе заслужити довіру. Згодом найменші непорозуміння можуть призвести до розпалювання нового конфлікту.

Людські відносини настільки багатогранні, що часто одна і та ж людина може в один і той же день виступати в ролі скандаліста та нахаби, пригнічуючи індивідуальність та гідність іншого, і сам стати жертвою. Важливо усвідомлювати і аналізувати свої вчинки при спілкуванні з іншими, щоб вчасно зупинити конфліктну людину або зупинитися самому.

- внутрішньо-особистісний конфлікт – зіткнення між приблизно рівними за силою, але протилежно спрямованими інтересами або потребами однієї людини;

- міжособистісний конфлікт – ситуація, за якої два або більше членів одного колективу переслідують несумісні цілі або ж одночасно в конфліктній боротьбі прагнуть досягнення однієї й тієї ж мети, що може бути досягнута лише однією зі сторін;

- між особистістю і групою – зіткнення суперечливих інтересів, цілей між окремою особистістю і групою людей;

- міжгруповий конфлікт – ситуація, коли конфліктуючими сторонами виступають соціальні групи, що переслідують несумісні цілі й заважають одна одній на шляху їх здійснення.

 Вчені виявили декілька різновидів конфліктів.

Найпоширеніший - некерований конфлікт.

Ось в автобусі вам хтось наступив на ногу, і ви обурилися: „Ось нахаба навіть не вибачився!” Тепер вже той змушений атакувати: „На таксі треба їздити!” У результаті справа може дійти до бійки.

Інший вид конфлікту - холодна напруженість (внутрішній конфлікт).

Він може виникнути у людей, які стоять у черзі, коли хтось, користуючись своїм правом, намагається обійти всіх. Наприклад, показуючи посвідчення соціального працівника, люди мовчать, але всередині у них все кипить. Але ось хтось не витримує і протестує, черга його підтримує і розгоряється скандал.

Є й третій різновид - уникнення, коли людина явно показує, що не хоче підтримувати спілкування.

Конфлікти за спрямованістю бувають:

«горизонтальний», що відбувається між людьми, які мають однаковий статус у суспільстві, наприклад конфлікт між учителями;

«вертикальний», у якому беруть участь, з одного боку – керівник, а з іншого – підлеглий, наприклад конфлікт між директором і вчителем.

 Основні структурні елементи конфлікту:

Сторони конфлікту - люди або група людей, що знаходяться у конфліктних стосунках або ж явно чи неявно притримують конфліктуючих.
Предмет конфлікту - те, через що він виникає.

Образ конфліктної ситуації - відображення предмету конфлікту у свідомості втягнутих у нього людей - може істотно відрізнятися у різних сторін конфлікту.

Мотиви конфлікту - внутрішні чи зовнішні сили, які підштовхують до нього людей.

Позиції конфліктуючих сторін - те, що люди заявляють один одному, які вимоги висувають.

Конфлікт виникає тоді, коли є зона розбіжностей - предмет спору, факт або питання (одне або декілька), що викликали розбіжності. При цьому кожен учасник конфлікту має власне уявлення про ситуацію. Ці уявлення найчастіше не збігаються. Люди, що конфліктують, реагують по-різному і найчастіше не знаючи, як бачить цю ситуацію опонент.

У кожній людині наявна тенденція самовиправдання: „здійснюючи погані вчинки, ми знаходимо їм пояснення (змусила ситуація, наказав начальник, іншого виходу не було), при цьому вчинки інших людей ми оцінюємо упереджено. Поведінку інших людей ми пояснюємо їх внутрішніми рисами чи установками (тому що він жадібний, тому що він злий та інше), нехтуючи ситуаційними впливами, що змушують людину так вчинити в цій ситуації”. Крім того, у конфліктній ситуації сторони упереджено сприймають реальність і бачать тільки факти, що підтверджують їх інтерпретацію конфлікту. Приклад із старокитайської літератури: «Пропала в однієї людини сокира. Подумав він на сина свого сусіда і став до нього придивлятися: ходить, як вкрав сокиру, дивиться, як вкрав сокиру, каже, як вкрав сокиру. Словом, кожен жест, кожен рух видають у ньому злодія. Але незабаром той чоловік став скопувати землю в долині і знайшов свою сокиру. На другий же день подивився він на сина сусіда: ні жестом, ні рухом не схожий той на злодія.»

ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТНОЇ СИТУАЦІЇ.

1. Вправа «Мозкова атака».

Учасник тренінгу за бажанням пропонують конфліктну ситуацію із шкільного життя, яка не була розв’язана або її вирішення не задовольняє учасника. Решта учасників пропонують свій варіант розв’язання даної ситуації. Правильність чи неправильність варіантів не оцінюється, головне, щоб було якнайбільше пропозицій вирішення. Визначається найоптимальніший варіант

для заявленої ситуації. З’ясовується задоволення таким способом вирішення ситуації у того учасника, який її заявив.

2. Рольова гра «Конфліктна ситуація».

Викладач пропонує командам на аркуші паперу ситуацію, яку необхідно вирішити.

Дякую! Досвід інших людей може бути корисним, тому до нього слід прислухатися.

Способи вирішення конфліктних ситуацій різні у різних людей. Але слід пам’ятати: «Де згода – там перемога» (Співпраця). «З людьми завжди можна і варто домовитись!» (Компроміс, співробітництво – переговори).

V. НАСЛІДКИ КОНФЛІКТУ.

Катя. Конфлікти слід вирішувати, тому що невирішені конфлікти або ті, що вирішені силою, призводять до нервового психічного напруження, дистресу. Досить часто як наслідок у людей виникає агресія або ж образа. Як відомо нашому внутрішньому стану шкодить не сам факт, а переживання з його приводу.

1. Методика «мозкова атака»

Як можна вивести, зняти, розрядити агресію після конфлікту?

Пропонуйте всі можливі варіанти ( по колу ). Дякую!

1) Невербальна вправа на виведення агресії «Ха!».

1. Невербальна вправа «Кулька агресії».

Щоб зняти почуття образи, потрібно пробачити …І відпустити.

Техніка виведення образи «Пустий стілець».

Пропоную вам уявити на пустому стільці (стоїть у центрі кола) людину, яка завдала вам шкоди, дуже образила. І звертаючись до неї, сказати:

Я прощаю тебе/вас за те, що….

Я прощаю себе за те, що дозволив образі оволодіти мною.

Я прошу пробачення у свого тіла за те, що цим завдав йому болю, неприємних

відчуттів.

Я прощаю цю ситуацію і відпускаю її.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Тест „Самооцінка „мудрої поведінки” у конфлікті”

Інструкція: Проаналізуйте свої дії за позиціями „мудрої поведінки” в конфліктах і поставте згодні ви, чи ні.

Позиція

Так

Ні

1.

Ви налаштовані зрозуміти докази та аргументи людини, з якою конфліктуєте.

 

 

2.

Позитивне ставлення до людини, з якою конфліктуєте.

 

 

3.

Ви контролюєте свої емоції по відношенню до людини, з якою конфліктуєте, тобто раціонально мислите.

 

 

4.

Ви орієнтуєтеся на співпрацю з людиною, з якою конфліктуєте.

 

 

5.

Терпимість. Ви знаєте право людей бути такими, як вони є.

 

 

6.

Ви ніколи не прагнете зрозуміти людину, з якою конфліктуєте.

 

 

7.

Негативне ставлення до людини, з якою конфліктуєте

 

 

8.

Ви піддаєтеся емоційному впливу.

 

 

9.

Ви прагнете однобічного виграшу у конфлікті.

 

 

10.

Ви нестерпимі до людини, з якою конфліктуєте, вас дратують емоції, її позиція, точка зору, що не збігається з вашою.

 

 

 

Ключ. Сумуйте з 1-5 питання відповіді „Так”, з 6-10 питання – „Ні”. Якщо сума наближається  до 6-10 балів, то ви маєте достатні ознаки „мудрої поведінки” у конфлікті

           Сумуйте з 1-5 питання відповіді ”Ні”, з 6-10 питання – „Так”. Якщо сума наближається до 6- 10 балів, то ви не маєте достатніх ознак „мудрої поведінки” у конфлікті. Вам необхідно зайнятися тренуванням відповідної поведінки.

 

 

Правила попередження конфліктів.
 

  • Навчіться відмовлятися від конфлікту.

 

  • Якщо ви хочете уникати скандалів і сварок, для початку свідомо відмовтеся брати участь у сварках. Цю відмову треба перевести в підсвідомість, тобто вона повинна стати принципом у вашій поведінці, психологічною установкою.
     
  • Не говоріть відразу з напруженою людиною.
     
  • Пам'ятайте, що прямолінійність хороша, але не завжди.
     
  • Перш, ніж казати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини і його добрі справи.
     
  • Постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, стати на його місце.
     
  • Нічого не треба доводити. У будь-яких конфліктах ніхто ніколи і нікому нічого не може довести. Навіть силою. Негативні емоційні впливи блокують здатність розуміти і погоджуватися.
     
  • Перестаньте конфліктувати  першим. Якщо так вже вийшло, що ви втратили контроль над собою і не помітили, як вас втягнули в конфлікт, спробуйте зробити єдине - замовчати. Одностороннього конфлікту не буває. Ваше мовчання дозволяє вийти з сварки і припинити її.
     
  • Всіляко уникайте словесної констатації негативного емоційного стану партнера: «Ну, ось поліз у пляшку! ... А чого ти нервуєш, чого злишся?»... Подібні «заспокійливі» слова тільки зміцнюють і підсилюють розвиток конфлікту.
     
  • Не приховуйте доброго ставлення до людей, частіше висловлюйте схвалення своїм товаришам, не скупіться на похвалу.

 


На правах реклами

Ваш пошук роботи
починається тут.

Допоможи адміністратору
Система Orphus
Форма входу
Пошук
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Ми Вконтакте
Реклама
Наше опитування
Як Вам наш сайт?
Всього відповідей: 667
Наші фотографії
Статистика
Архів записів
Copyright McWest © 2017Використовуються технології uCoz