Четвер, 14.11.2019, 14:39
Вище художнє професійно-технічне училище № 5 м. Вінниці
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Посилання







Реклама
Категорії розділу
Заміни [0]
Новини [61]
PRESIDENT.GOV.UA
Новини міської ради:

Група №                                                     Дата                                                         Урок №

Тема уроку. Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність.

Мета уроку: актуалізувати знання учнів про вибір слова, лексичну сполучуваність; розвивати навички правильного слововживання; збагачувати словниковий запас, формувати увагу до слова; розвивати усне й писемне мовлення, розвивати логічне мислення, вміння користуватися довідковою літературою (словниками); формувати грамотність; виховувати повагу до рідної мови, любов до слова.

Очікувані результати:

  • предметна компетентністьучні характеризують поняття з теми, розуміють суть понять «лексична норма», «лексичне значення слів», «лексична сполучуваність слів»,  «порушення лексичної норми»;
  • ключові компетентності – вдосконалюють практичні навички слововживання; застосовують норми лексичної сполучуваності; удосконалюють уміння вибирати потрібне слово; доречно вживають слова, пояснюють найпоширеніші випадки порушення лексичної норми;
  • емоційно-ціннісне сприйняття - учні висловлюють свою позицію щодо проблем, порушених у текстах, усвідомлюють роль культури мовлення в самореалізації особистості,добору слів і виразів, що сприяють налагодженню психологічного комфорту, унеможливлюють конфлікт.

Обладнання:Українська мова (рівень стандарту) :підручник для 10кл. закладів загальн. серед. освіти / І.П.Ющук. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.-2018.-208с. :іл.; словники, папки з дидактичним матеріалом, відео «Помилки в українській мові, яких припустився Олександр Авраменко», відео  «Про суржик та українську мову»,аудіо  «Українське бароко (твір №28 з рукописної збірки XVII століття), відео  «Говорімо правильно», відео «Закривати і відкривати».

Внутрішньо-предметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія (терміни), культура мовлення.

Міжпредметні зв’язки: психологія, література, історія, етика.

Тип уроку: урок формування компетентностей..

Форма (вид уроку): урок-практикум.

Методи, форми та прийоми: навчально-дослідницький метод; самостійна  дослідницька робота учнів на здобуття та розширення знань;активізація уваги та мислення, здобуття нових знань у процесі самостійної роботи учнів, формування висновків, пізнання закономірності (незакінчене речення, ситуаційний , метод вправ,  діалогічної взаємодії,лото, спостереження,  експрес-опитування,  аналіз тексту, робота  з підручником, робота в групах).

Методична мета: продемонструвати компетентнісно-діяльнісний підхід у викладанні української мови.

ХІД УРОКУ

Епіграф

Чудова думка втрачає всю свою цінність, коли вона погано висловлена (Вольтер)

І. МОТИВАЦІЙНО – ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці (полікультурна компетентність).

  • Розшифруйте формулу своєї майбутньої роботи на уроці

(У+О)*(В+С)* Р = З

У – увага, О – організованість, В – взаємодопомога,

С – спілкування,  Р – робота, З – знання.

Актуалізація опорних знань учнів

  • Вправа«незакінчене речення»(інформаційна компетентність)

Лексичне значення слова -  це …

Лексична норма ‒ це …

Лексична помилка – це…

Оголошення теми, мети і завдань уроку та мотивація навчальної діяльності учнів

Слово викладача.

  • Бесіда. «Мікрофон» Цілевизначення: (компетентність саморозвитку й самоосвіти, соціальна компетентність).

Я  повинен (повинна…)

  • пригадати поняття з теми;   
  •  удосконалювати уміння вибирати потрібне слово;
  •  доречно вживати слова;
  • помічати й виправляти лексичні помилки;
  • збагачувати словниковий запас.
  • Прокоментуйте слова, які є епіграфом до нашого заняття.

II. ПРОЦЕСУАЛЬНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП

Метод «Мікрофон»

  • Роздуми над власним мовленням. Які слова руйнують наше життя?  (компетентність саморозвитку й самоосвіти, соціальна компетентність)

Відеофрагмент  «Про суржик та українську мову»

 Перехід на суржик означає збідніння душі, її зубожіння…(О.Гончар)

  • Пошуково-вибіркова робота (інформаційна, комунікативна компетентності).

 Так, існує клас слів, поєднуваних загальним значенням «безліч, сукупність»: череда, табун, зграя, рій, косяк, отара й т.п. Якщо треба позначити безліч яких-небудь тварин, чи ми  можемо сполучити назву будь-якої тварини з кожним із цих слів?

Череда             риб

Табун              бджіл

Зграя               овець

Рій                   коней

Косяк               корів

Отара                птахів

 У рідній мові ми зазвичай "пророкуємо" можливі варіанти лексичних зв'язків слів. Практичне значення має "Словник сполучуваності слів української мови". Правила сполучування слів визначають логіка, граматична структура мови , мовна традиція.

  • Слово викладача. Чи важливо розуміти, поєднуються слова чи ні? Чи порушення лексичної сполучуваності веде до мовних помилок?

Лексична сполучуваність слова - це його здатність вступати в сполучення не з будь-яким словом, з якого-небудь семантичного класу, а тільки з деякими.

Лексична сполучуваність - закон мови, дотримання її обов'язково. Це одне з важливих умов стилістичної грамотності. Однак порушення лексичної сполучуваності в журналістській практиці, взагалі в мовленні, на жаль, досить часті.

  • Робота з підручником. Вправа 38.

Слововживання – уживання слів у мовленні в тому чи іншому значенні. У процесі спілкування слова вживаються не ізольовано, а в сполученні з іншими словами. Однак не всі слова можуть між собою поєднуватися.  Говорять заподіяти горе, неприємності, але не можна сказати заподіяти радість; ми можемо сказати найкращі друзі, але не найкращі вороги.

Довідка: несумісні за змістом, обмеження можуть накладатися граматикою, об’єднанню слів можуть перешкоджати їх лексичні особливості..

  • Лінгвістичне лото

1.Підвищити / розширити - кругозір,стипендію.

2.Бесіда , книга - прочитана/проведена.

3.Погладити /випрасувати-одяг, по голівці

Відеофрагмент «Як легко запам’ятати правильне слововживання»

  • Мовознавча гра «Ти – редактор Знайдіть і виправте помилки. Усно поясніть правку» (комунікативна, продуктивної творчої діяльності). Відеофрагмент «Мовні норми. Мовленнєві помилки»

1. Переверніть сторінку книжки і дочитайте текст.

2.Відкрийте вікно і насолодіться красою осені.

3.Закрийте очі і уявіть свою майбутню подорож.

Відеофрагмент «Помилки в українській мові, яких припустився Олександр Авраменко»

III. КОНТРОЛЬНО – РЕФЛЕКСИВНИЙ ЕТАП

  • Знайдіть і виправте помилки. Усно поясніть правку (соціальна, інформаційна, комунікативна)

1. Порушення лексичної норми в газеті «Зелена планета Земної»№20 (356)

2. Порушення лексичної норми в рекламі виробів кондитерського дому «Вацак».

  3. Порушення лексичної норми в акті про тимчасову відсутність особи, зареєстрованої в житловому приміщенні.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайдіть і випишіть із тексту п’єси І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля» речення, у яких персонажі не дотримуються норм слововживання. Хто ці персонажі? Яких лексичних помилок вони припускаються? Проаналізуйте.

V. ОЦІНЮВАННЯ. САМООЦІНЮВАННЯ (соціальна компетентність)  

 Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми.

Лексичне значення слова – це…

Лексична норма – це…

Лексична помилка – це…

Пошуково-вибіркова робота

 Так, існує клас слів, поєднуваних загальним значенням «безліч, сукупність»: череда, табун, зграя, рій, косяк, отара й т.п. Якщо треба позначити безліч яких-небудь тварин, чи ми  можемо сполучити назву будь-якої тварини з кожним із цих слів?

Череда             риб

Табун              бджіл

Зграя               овець

Рій                   коней

Косяк               корів

Отара                птахів

Мовознавча гра «Ти – редактор».

Знайдіть і виправте помилки. Усно поясніть правку.

1. Переверніть сторінку книжки і дочитайте текст..

2.Відкрийте вікно і насолодіться красою осені..

3.Закрийте очі і уявіть свою майбутню подорож.

Робота з синонімами

Замініть слово, що невиправдано повторюється синонімом чи синонімічним словосполученням. Запишіть.

МІЙ ВИХІДНИЙ/ НОРМАЛЬНИЙ ДЕНЬ

  Уранці я бадьоро/  нормально проснувся і вчасно/  нормально добрався до залізничного вокзалу. Дорога була нормальна /довга ,попутники приємні/ нормальні, тому час пройшов непомітно/ нормально. У новому місті я  із задоволенням/ нормально погуляв у нормальному/місцевому  парку.

  Потім нормально/непомітно  дійшов до музею. Там  досвідчений/нормальний екскурсовод цікаво/ нормально розповів про історію міста. Одним словом день пройшов нормально/ чудово


На правах реклами

Ваш пошук роботи
починається тут.

Допоможи адміністратору
Система Orphus
Форма входу
Пошук
Календар
«  Листопад 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Ми в Facebook
Реклама
Наше опитування
Як Вам наш сайт?
Всього відповідей: 732
Наші фотографії
Статистика
Архів записів
Copyright McWest © 2019Використовуються технології uCoz