Тема: Педагогічна творчість у виховному процесі. «Творчий педагог – який він? Я – творча особистість!»
Мета: формувати мотивацію педагогів до самоаналізу, осмислити рівень розвитку педагогічних компетентностей; розвивати творчі здібності вчителів; удосконалювати логічне та просторове мислення, уяву; пошук шляхів і способів співпраці одне з одним так, щоб легко та швидко досягти спільної мети
І.Робота в групах.
Спосіб об`єднання в групи. Для цього потрібно троє людей, яких вибираємо за допомогою методу незакінчених речень:
1.Найсильніший той, хто має владу над …(собою). Сенека. (Обирається перший учасник)
2.Бережіть час – це тканина, з якої виткане наше …(життя). Річардсон. (Обирається другий учасник)
3.Усі перемоги починаються із перемоги над самим …(собою). Народна мудрість. (Обирається третій учасник)
4.Важливо не те, що з вами трапляється, а те як ви це … (сприймаєте). М.Сельє. (Обирається четвертий учасник)
Всі учасники семінару завчасно вибрали аркуші із написом авторів висловлювань. Учасники об`єднаються в групи за авторами висловлювань.
1.Вправа «Ура! Папірці!»
Аргументовано доведіть, що документація важлива, просто необхідна в нашій роботі.
І група: звіти, які треба надати адміністрації
ІІ група: поурочні плани, план виховної роботи
ІІІ група: класний журнал, протоколи батьківських зборів
ІV група: календарні плани, розробки, сценарії виховних заходів.
Критерії оцінювання:
- кількість аргументів, їхня вагомість;
- щира впевненість у тому, що ця частина роботи корисна;
- уміння акцентувати для себе позитив.
2.Вправа «Лимонад»
Позитивно перефразуйте вислови, знайдіть «плюси» у складній ситуації.
Фрази і ситуації:
І група: Вас затопили сусіди
ІІ група: Адміністрація доручає вам додаткову неоплачувану роботу
ІІІ група:Чому це відбувається зі мною?
ІV група:Ну скільки можна повторювати?
Критерії оцінювання: готовність перевлаштуватися на позитив; швидкість цього процесу.
ІІ.Вправа «Незакінчений вислів»
Вставте випущені слова в відоме висловлювання Едісона.
Творчість – це десять відсотків ___________(натхнення) і дев`яносто відсотків _________(важкої праці).
Т.Едісон
ІІІ. «Мозковий штурм»
Робота над текстом.
Творчість – це завжди створення нового, оригінального, соціально-значущого продукту. Все одно, буде це творчим відображенням навколишнього світу чи діяльністю розуму або почуття, що живе і виявляється в самій людині.
Творча людина здатна ефективно соціально і психологічно адаптуватись до подій зовнішнього світу, перетворити його або змінити себе, свою поведінку, ставлення.
Кожна людина від природи наділена здатністю до творчості, творчим потенціалом, тому що творчість лежить в основі як загального розвитку природи, еволюції, так і кожної окремої особистості, в її самоздійсненні. У структурі творчого потенціалу центральною складовою є креативність – здатність до творчості.
Природний потенціал людини можна порівняти з глибокою криницею, в якій на різній глибині лежать різні здібності: одні – вище, ближче до поверхні, їх легше виявити, інші – глибше або зовсім глибоко. Щоб вони виявилися, необхідні як зовнішні сприятливі умови, так і чимало зусиль самої людини. Ця символічна криниця людського потенціалу ніби поєднує два світи: надреальний і реальний. Те, що дано людині від природи, що в ній закладено, і те, що встигає реалізуватись упродовж усього життя, а не лише в дитинстві. «Вичерпування» здібностей і талантів має стати головним завданням як усього суспільства, так і кожної особистості окремо. Тільки через це можна реалізувати своє земне призначення – перетворення світу, творення чогось гармонійного, духовного, насиченого.
Творчість захоплює, окрилює, допомагає почуватися успішно. Творчість – це чарівне дерево, в якого постійно з`являються нові паростки для того, щоб дати життя ще яскравішим і соковитішим гілкам.
Творчо можна снідати, помічаючи у шматочку сиру обриси гриба, а в каші поле бою, особливо якщо добре орудувати ложкою. Творчо можна застилати ліжко, влаштовуючи у складках таємничі проходи. Творчо можна купатися, спостерігати… творча людина не почувається самотньою, навіть якщо вона одна.
Розвивати власну творчість неможливо лише з отриманням теоретичних знань. Творчість – це діяльність, яку необхідно підкріплювати практикою. Саме таке гасло ми обрали для сьогоднішнього семінару.
ІV. Вправа «Мозаїка»(робота в групах)
Вироблення робочими групами кооперативного визначення поняття «творчість» на основі запропонованих наукових трактувань та власного бачення проблеми.
Творчість – один із найважливіших прогресивних елементів людської культури.
Творчий потенціал –сукупність можливих творчих виявів особистості, закладений у кожній людині від народження, що розкривається в різних сферах творчої діяльності.
Фантазія – фактор, який підвищує вираженість творчого потенціалу.
(поняття «розсипані», педагоги з трьох понять формують одне – «творчість»).
V. Вправа «Продовжіть речення»
Мета: установка на позитивну реалізацію людини як педагога, усвідомлення своїх природних творчих здібностей, створення сприятливої психологічної атмосфери в педагогічному колективі.
Учасники мають згадати, які природні творчі нахили у них проявляються найчастіше, і де вони їх використовують.
Продовжте речення: «Мої природні здібності…, я використовую їх…»
Не уповай на дивные свершенья,
Претензией себя не искушай,
А помни: каждый день – то день творенья,
И скромно свое дело продолжай.
По капельке, по крошке, по пылинке
Себя твори. И каждый день тверди:
Пусть я себя творю лишь по песчинке,
Успею к сроку – вечность впереди.
VI.Вправа «Експромт. Твір –ідентифікація»
Розвивати власну творчість неможливо без загальної обізнаності. А розвивати творчість у рамках своєї професійної діяльності – неможливо без досконалого знання свого предмета.
Скласти твір, який має 4-5 речень, де вчитель ідентифікує себе з якимось предметом або людиною за напрямком своєї педагогічної діяльності.
Починати словом «Я - …» (наприклад: Я - класний журнал…)
VII.Розробка «Методів і прийомів розвитку творчих здібностей учнів»(робота в групах)
1.Допомагайте учням …
2.Не робіть …, визначайте …
3.Не стримуйте …
4.Розвивайте …
5.Використовуйте…
6.Стимулюйте …
7.Створюйте …
8.Підходьте до всього …
VIII.Колаж «Портрет успішного педагога»
Усі об`єднаються у 2 групи. Кожна отримує набор маркерів, ножиці, клей, журнали, газети. Потрібно створити колаж – «Портрет успішного педагога». Групи презентують свої роботи. Обговорення.
IX.Вправа «Недолік»
Кожен із учасників семінару підписує свій аркуш і пише на ньому один якийсь свій недолік, потім передає свій аркуш іншим учасникам. Вони пишуть на його аркуші «…, зато ти …» і далі якусь позитивну характеристику цієї людини. Аркуш з позитивними характеристиками від колег повертається до господаря.
Розвиток творчих здібностей учнів – це справа не одного дня, тижня чи місяця, а результат наполегливої і систематичної праці впродовж року, часу навчання у школі, всього життя.
Тож бажаю вам бути терплячими, ніколи не зневірятися у маленькій людині, завжди вірити в її успіх і мати надію, що колись, озираючись назад, із висоти пройдених років, дитина із вдячністю згадає добру і чомусь не схожу на інших людину, яка навчила її вірити в себе, долати труднощі та дала перші уроки життєвої мудрості.
У кожного своя дорога,
У кожного свій дар від Бога.
Цей світ великий, загадковий,
І в ньому ти не випадковий.
Задача № 1
На першому курсі, на уроці хімії йде опитування з теми «Фосфор та його властивості». Педагог дав завдання: розкрити властивості цього хімічного елементу. - Фосфор – слово грецьке, - почав свою відповідь учень. – У перекладі воно означає «той, що несе світло». Властивість фосфору світитися у темряві вважалася людьми минулого великим дивом і довгий час залишалося непізнанною таємницею. Фосфор отримав назву «холодний вогонь», 28 продавався іноді дорожче, ніж золото. Дехто вважав, що у фосфорі втілений якийсь «надприродний дух», «позаземний феномен». Не знаючи наукових законів, алхіміки намагалися … - Відповідь не по суті запитання. Я про це не питав, - незадоволеним голосом обірвав учня викладач. – Більш конкретно! Учень почав говорити тихіше, переказуючи зміст підручника. Увага у класі теж стала меншою, ніж на початку відповіді товариша. У відповіді учня не відчувалося захопленості, емоційної піднесеності. У чому помилка вчителя? Чи правильно розуміє він сутність категорії «навчання», приймаючи рішення в такій ситуації, якщо:
а) учень має середній рівень успішності і відповідає так перший раз.
б) учень має високий рівень успішності.
Задача №2
До класного керівника групи №11 звернулася молода вчителька математики зі скаргою, що учні байдуже ставляться до її предмету, не проявляють старанності. Висловіть педагогічно обґрунтовані рекомендації класному керівнику у цій ситуації.
Задача №3
Майстер виробничого навчання групи №16, якого дуже поважали учні, за сімейними обставинами переїхав до іншого міста. Учні групи вважалися дружніми, згуртованими. Керівництво училища призначило нового майстра в/н, якому відразу важко було знайти спільну мову з учнями. І якось на виховній годині педагог сказав учням, що вони не такі вже й хороші, як про них склалася думка.
Спроектуйте можливі подальші стосунки майстра в/н з учнями групи.
Як, на вашу думку, слід діяти в цій ситуації, враховуючи рекомендації педагогічної науки?
Задача №4
У групі №31 більшість учнів негативно ставляться до виховних заходів, які проводять класний керівник та майстер виробничого навчання й не відвідують їх.
Про що свідчить цей факт?
Які можливі помилки в конструюванні і проектуванні виховного процесу допущені керівництвом групи?
Висловіть педагогічно обґрунтовані пропозиції щодо планування та організації виховних заходів, які б стимулювали активність учнів.

|